1
Kennismaken met ActionScript
Voor wie is dit boek bedoeld?
ActionScript 1.0, 2.0 en 3.0
Systeemeisen voor het werken met ActionScript
ActionScript schrijven binnen Flash
De juiste Publish Settings voor projecten met ActionScript
2
Workshop - Uw eerste ActionScript-applicaties
Voorbeeld 1: Interactie - Stap 1
Stap 2 - De interface maken
Stap 3 - ActionScript toevoegen
Stap 4 - De leeftijd berekenen
Stap 5 - Het script verbeteren
Voorbeeld 2: Movie clips verplaatsen - Stap 1
Stap 2 - ActionScript toevoegen
Stap 3 - Het veld begrenzen
3
Gegevens en gegevenstypen in ActionScript
Variabelen en strict data typing
Toevoegingen bij variabelenamen
4
Elementaire ActionScript-bouwstenen en syntaxis
Belangrijke begrippen in de ActionScript-syntaxis
De vergelijkingsstructuur if-else
De voorwaardelijke lusstructuur while()
De statements break en continue
Praktijkvoorbeeld: movie clips dupliceren
5
Functies, methods en properties
Verschillende typen functies
Parameters gebruiken in functies
Combineren van variabelen en functies - scope
Enkele functievoorbeelden
6
Workshop - Een ActionScript-spel met functies
Stap 1 - De programma-eisen definiëren
Stap 2 - De interface tekenen
Stap 3 - De movie clips dupliceren
Stap 4 - Testen of de functie werkt
Stap 5 - Movie clips verwijderen
Stap 6 - Het antwoord controleren
Stap 7 - De andere movie clips activeren
7
Workshop - Werken met de ActionScript-debugger
Stap 1 - De debugger starten
Stap 2 - De Movie clip list gebruiken
Stap 3 - Breakpoints instellen en onderscheppen
Stap 4 - De waarden van variabelen aanpassen
Stap 4 - De Watch list gebruiken
Stap 5 - Remote Debugging
8
Objectgeoriënteerd programmeren en de ingebouwde ActionScript-classes
Objectgeoriënteerd programmeren - wat is een object en wat is een class?
Het verschil tussen een object en een class
Het verschil tussen een class en een instantie
Ingebouwde ActionScript-classes - een overzicht
Voorbeeld 1 - Werken met de class Array
Voorbeeld 2 - Werken met de class String
Meer classes - werken met ActionScript-packages
Voorbeeld 3 - werken met de package flash.filters
9
Workshop - Zelf ActionScript-classes schrijven
Stap 1 - Hoe ziet een class eruit?
Stap 2 - Een class programmeren met het gereserveerde woord class
Stap 3 - De constructor van een class schrijven
Stap 4 - Een method schrijven voor de class
Stap 5 - De class gebruiken in een project
Stap 6 - De class gebruiken in een groter project
Stap 7 - Meer leren over OOP
10
Events en event listeners
De opbouw van een event handler
Events voor de classes Button en MovieClip
Praktijkvoorbeelden van event listeners
11
Workshop - Diverse muistechnieken
Stap 1 - Een eigen muiscursor tekenen
Stap 2 - De muiscursor animeren
Stap 3 - Een mouse trailer (muisaanwijzerspoor) maken
Stap 4 - De muispositie testen met hitTest()
Stap 5 - Een eenvoudig spel met hitTest()
Stap 6 - Het spel uitbreiden
12
Movie clips manipuleren met ActionScript
Movie clips programmeren via ActionScript
Movie clips dynamisch laden en verwijderen
Movie clips dynamisch genereren met createEmptyMovieClip()
13
Workshop - Een ActionScript-game
Stap 1 - Het spel definiëren
Stap 2 - Het speelveld en het ruimteschip maken
Stap 3 - Het laserkanon maken
Stap 4 - Aliens toevoegen
Stap 5 - Voltreffers herkennen met hitTest()
Stap 6 - Het aantal lasers beperken
Stap 7 - Meer verbeteringen
14
Workshop - Externe tekstbestanden en XML
Stap 1 - Gegevens lezen met loadVariables()
Stap 2 - De event handler onData gebruiken
Stap 3 - Meer flexibiliteit met LoadVars
Stap 4 - Een tekstveld met schuifbalk maken
Stap 5 - Gegevens laden uit XML-bestanden
15
Workshop - Werken met audio
Stap 1 - Muziek afspelen via de class Sound
Stap 2 - Geluiden starten en stoppen en de event handler onLoad
Stap 3 - Een volume slider maken
Stap 4 - Id3-tags van mp3-bestanden uitlezen
Stap 5 - Een downloadindicator maken voor mp3-bestanden
Stap 6 - Audio afspelen via de component MediaPlayback
16
Workshop - Een videojukebox maken
Stap 1 - Een webcam gebruiken via ActionScript
Stap 2 - De video voorbereiden
Stap 3 - Video afspelen via de classes NetConnection en NetStream
Stap 4 - De video besturen met eigen bedieningsknoppen
Stap 5 - Een videobestand afspelen via FLVPlayback
Stap 6 - Werken met cue points
17
ActionScript 3.0, een inleiding
Inleiding in ActionScript 3.0
Doelen van ActionScript 3.0
Kenmerken van ActionScript 3.0
Nieuwe basiskenmerken van de programmeertaal
Nieuwe kenmerken van de Flash Player API
Compatibiliteit met vorige versies
Verschillen tussen ActionScript 2.0 en 3.0
Meer informatie over ActionScript 3.0
18
Workshop - Een project met ActionScript 3.0
Stap 1 - Flash 9 Public Alpha downloaden en installeren
Stap 2 - Documentinstellingen controleren
Stap 3 - Een movie clip maken
Stap 4 - De movie clip versleepbaar maken
Stap 5 - De code opslaan in een onafhankelijk class-bestand
Stap 6 - Een instantie maken via de constructor new()
Stap 7 - Code en presentatie scheiden via een Document class